Om mig - Josephine

Mitt namn är Josephine och jag är 17 år. Jag föddes 16 mars i Länghem som är ett samhälle 3 mil från Borås. Här bor jag med min mamma och pappa. Jag har även 3 äldre syskon som alla bor på egna ställen. Jag har en egen tävlingsponny och sen tränar och tävlar jag även min mammas welsh cob. Vi har även en unghäst som vi påbörjat inridning på men det har blivit komplikationer i inridningen vilket betyder att hon ska skickas på inridnining hos en av mina tränare. 
 
 
Min egna tävlingsponny heter Mistral. Hon är en skimmel på 146 cm och är en korsning mellan halvblod och welsh. Hon börjar bli lite till åren och vi har under våra 4 år tillsammans tävlat upp till regional LA dressyr. Men våran tid tillsammans har inte varit enkel. Vi har länge kämpat för att ens kunna rida en tävling utan att gråta efter klasserna. Det har vissa gånger gått bra och vissa gånger gått riktigt dåligt. Det som förstör är Mistrals mentalitet och att hon lätt blir väldigt stressad. I början var problemet ofta att vi inte kunde gå runt banan utan stopp framför domare eller blommor men på senare tid är stress och humöret ett större problem. Har nu på senare dagar förstått att vi kanske inte riktigt är gjorda ihop och jag har bestämt mig för att nu endast tävla lägre klasser på henne för att öka vårat självförtroende och för att vårat band ska stärkas. 
 
 
I dagsläget tävlar jag somsagt min mammas welsh cob en del. Hon heter Deedee och är även hon 146 cm men mycket grövre och en "större" häst. På många plan är hon ganska lättriden men för mig som är hyfsat liten så är det väldigt svårt att rida henne i övergångar och i galoppen som är en svår gångart för henne. Vi köpte henne för 10 år sedan och under dessa åren har hon blivit stärkt i galoppen och vi är på god väg att få till det riktigt bra. I början på året tävlade vi lägre klasser men för nån månad sedan var vi i Gränna och tävlade Lagtävlan för ponnyallsvenskan på godkända procent. Jag är verkligen förtjust i denna hästen och har lagt upp mål för våran framtid tillsammans. Mina planer är att nästa år kvala till nationellt och att året efter det tävla ponny SM för att sedan gå upp på storhäst. 
 
 
Felicity som är min unghäst är också welsh cob. Hon är 3 år iår och vi har precis påbörjat inridning. Hon är en mycket smart och snäll häst men i ridningen har det blivit problem genom att när saker ej går som planerat använder hon stegring som en undanflykt för att slippa undan. Vi har kollat sadel, tänder och andra saker för att se om det kanske är det som är problemet men vi har bestämt oss för att skicka iväg henne och hoppas på att Jenny, min tränare klarar hästen bättre än vad jag gör. Min plan var från början var att tävla ungponny SM tillsammans och jag hoppas att vi tillslut klarar det. Hon är en underbar ponny och jag hoppas att jag i framtiden kan visa upp henne på tävlingar o annat. 
 
 
Jag tävlar för Länghems ridklubb, det är en liten mysig klubb där jag trivs jättebra. Jag har tävlat div 3 och även div 2 och hade som mål att tävla div 1 iår men med tanke på att mina planer med Mistral helt enkelt krossades så ändrades allting. 
Ridningen är en stor del av mitt liv men det är inte allt, om jag inte rider så tillbringar jag mycket tid med mina vänner och pojkvän, även shopping och festivaler osv tycker jag är roligt. Jag jobbar även på ett café/resturang i utkanten av Länghem som är mycket omtyckt. Har jobbat där en sommar nu och ser fram emot fler år. Jag går mitt andra år på gymnasiet i Tranemo och trivs ganska bra. Där går jag samhällsprogrammet. Min pojkvän heter Adam och har varit tillsammans med honom i 1 och ett halvt år. Han är helt underbar och jag är så glad att vi träffades. 
 
 
Hoppas ni lärt känna mig lite bättre nu, har ni några frågor så skriv gärna en kommentar eller mejla mig. Tänkte skriva min mejl lite längre ner, även min instagram och twitter. Kram!! 
 
Instagram: Josephinegull
Twitter: Josephinegull