Presentation - Chacci

 
ChaCha da Carma - sto f.2012. e.Cabachon ue.Irco mena
 
Eftersom jag aldrig riktigt gjort någon ordentlig presentation av Chacci kommer en här.
 
Jag köpte Chacci från hennes uppfödare i Skåne. Alla hennes uppfödningar heter "da carma" och hon har fött upp massa fina hästar varav någon som även deltagit i bla unghäst-vm i zangersheide, hur coolt är inte det?
 
Chacci själv är hoppstammad och har en intressant pappa som redan lämnat några lovande avkommor. Även hennes mormor har tävlat högt. Hon har också några fina syskon varav en som ägs av Royne Zetterman som tävlat 140, häftigt!
 
Jag och mamma åkte en trip till skåne och provade ett par hästar men jag föll direkt för Chacci. Har säkert inget alls att göra med min förkärlek till fuxar..! Hon var både inriden och inhoppad på mindre hinder, men inte något vidare ridbar/utbildad. 
När vi hämtade henne så var det första gången hon någonsin åkte transport samt lämnade gården hon va uppfödd på. Vägen hem gick jättebra och hon är supersnäll att både lasta och åka med, trots hennes ovana. 
Väl hemma så har hon skött sig jättebra med det mesta, trafiksäker, kan ridas ut både själv och med andra hästar, stå själv i stallet. Däremot så var hon inte särskilt snäll att lyfta bakhovarna på till en början och ville helst sparka mig eller lägga sig ner för att slippa. Detta går dock helt utan problem nu och hon beter sig som hon aldrig varit annat än snäll.. Hennes enda nackdel är att hon är en riktig bitch mot andra hästar och får därför gå själv i hagen. 
 
I ridningen har hon utvecklats massor och har mycket större ridbarhet samt kondition nu. I början var hon lite slö av sig och blev snabbt trött samt svettig. Nu är hon extremt energisk och framåt! Hon har även hunnit delta i  sin första pay & jump vilket hon gjorde med bravur. Helt cool och lugn, inga problem alls.
 
Jag tycker verkligen om henne hur mycket som helst. Kan inte se mig mätt på hur vacker hon är! Att hon är så snäll och positiv med. Dessutom tror jag att hon med lite mer teknikträning och styrka kommer hoppa riktigt fint.. Hon har åtminstone alla förutsättningar för det!
 
Våra mål:
Vi ska hitta en bra hopptränare som vi trivs med. Sedan ska vi också försöka åka ut och hoppa pay & jump's så ofta som möjligt. Min ambition är att hon ska vara startklar 1 meter den 18 juni när Fjärås har kval till Falsterbo. Detta är såklart mest en dröm, men det är ändå dit vi siktar. Skulle vi inte vara redo för det så är det inte hela världen och då satsar vi istället på championatet i höst. Långsiktigt så skulle jag vilja tävla någon 110 nästa år. Detta är stora mål och vi kanske inte ens når halvvägs, men jag tror att bara man tror på sig själv så är hälften vunnet.
 
Är det något mer ni undrar över som rör Chacci är det bara att slänga iväg en kommentar!