Presenstation - Deedee, Mistral & Felicity

 
Deedee - sto f.2003. e. Layeswick dai ue. Horeb Euros WSB 27999
 
Deedee är från början min mammas häst. Hon är en maxad d-ponny i ett storhästsformat. Bär upp långa ryttare bra och ger ett storhästsintryck. Det är vanligt att många kommer fram tills oss på tävling och frågar om hon verkligen är en ponny, vilket hon faktiskt är. 
 
Min familj köpte henne som 3 åring, hon var då dräktig med vår föredetta häst Dante (f.2007) som för några år sedan flyttade till Småland. Mamma red in Deedee alldeles själv och under den tiden red jag inte Deedee alls. 
 
Man skulle ljuga om man sa att Deedee var en lättriden häst men hon är dock en väldigt tacksam häst att rida. Gör man rätt är hon inte sen med att göra precis vad man ber henne om. Hon har svårigheter i ridningen precis som alla andra hästar. Hennes svaghet är hennes galopp då hon bryter av när det blir jobbigt för henne. Detta är det största problemet vi har på tävlingsbanan. Det har hänt alldeles för många gånger att hon brutit av när det börjat bli jobbigt. 
 
Deedee har både haft fång och har bronkit (luftvägssjukdom). Fången märker vi inte av någonting idag förutom att vi hellre låter henne stå inne på natten även under sommar och att hon står inne på morgonen då det är frost. Bronkiten märker vi av desto mer. Hon hostar en del under ridpassen, ibland mer och ibland mindre. Ofta är det under igångsättning från skritt precis när man börjar rida. 
 
Jag började inte rida Deedee på riktigt förens i slutet av 2014 då jag kände att Mistral inte hade någon lust att tävla längre. Min första dressyrtävling med Deedee var på KM:et 2014. Efter det började jag rida henne mer, började träna för olika tränare och förra året, 2015 blev ett riktigt tävlingsår för oss. Vi red LB på ganska halvkassa procent till en början men desto mer tävlingar som vi deltog i, desto bättre gick det. På hösten var vi med i div 2 med laget där vi vann hela serien. Jag deltog inte i första omgången men vann båda mina klasser i andra omgången och finalomgången. 
 
Förutom dressyrtävlingar har hon deltagit i många utställningar. Blandannat welsh riks år 2010 (Skara) och år 2014 (Stockholm). År 2010 blev hon bästa welshcob och vann guld och 2014 kom hon tvåa i ridklassen tillsammans med Vicky, en nära vän till oss. 
 
Nu har vi lagt utställningarna på hyllan, nu är det dressyrtävlingar som gäller. Iår ska vi försöka oss på att tävla div 1 och ponnyderbyt i Dagstorp i sommar. Jag ser fram emot ett härligt år med denna underbar häst.
 
 
Mistral - sto f.2000 e. Wildzangs Gloriant ue. Sankt Gotthard
 
Jag köpte Mistral året 2011 ifrån Dalsjöfors. Min mamma såg Mistral på en dressyrtävling vi hade på hemmaklubben. Hon fastnade för henne direkt medans jag var lite skeptisk. Men eftersom mamma blev kär i den vita vackra ponnyn tog vi med oss min ridlärare och vän Lotta och provred Mistral. Jag fastnade för henne så fort jag satte mig på henne. Vilken otrolig ponny. 
 
Under första året tränade jag mest för Lotta. Jag försökte lära känna henne så bra jag kunde. Vi startade div 3 på hösten tillsammans med vårt ponnylag. Det gick helt okej och vi blev trea första omgången men vad jag kommer ihåg nu så fick laget ingen placering i finalen (?). Jag var med i klubbens KM och blev 3a där också. Året efter tävlade jag LC och LB med blandade resultat (kommer till anledningen lite senare). Året 2013 var mitt och Mistrals år. Vi startade div 2 och blev placerade i varje omgång, laget vann och vi hade ett jättefint år tillsammans. Året efter, 2014 började jag märka allt mer att Mistral tröttnade på att vara ute och tävla och blev allt mer avig till att göra saker på tävlingsplatsen. Så min sista tävling blev KMet, alltså samma dag som jag bestämde mig för att tävla Deedee mer. 
 
Anledningen till varför mina tävlingar, och även träningar varit både bra och väldigt dåliga är både på grund av mig och henne. Hon är en ponny med mycket humör, ganska sur och lite svår att förstå sig på. Jag har också ganska mycket humör och blev jag då sur på något sätt eller att något inte riktigt gick som jag ville så blev även hästen sur och det funkade inte alls. Vissa dagar kunde tex jag vara på bra humör, även hästen och då kunde vi bli placerade och göra jättebra ifrån oss. Vissa dagar däremot kunde det gå urdåligt. Så allt handlade egentligen om att vi två kanske inte passade så bra ihop. Våra personligheter krockade helt enkelt. 
 
Trots det har jag valt att ha kvar henne då hon ligger mig oerhört varmt om hjärtat. Hon är också speciell, sur i boxen och har vad vi anar varit med om något hemskt då hon ofta slänger sig bakåt när man vevar med armarna eller fyller på vatten med vattenslangen. Därför vill vi inte sälja henne, om det skulle gå dåligt med henne hos någon annan som inte har förståelse för vad hon varit med om. 
 
Så nu går hon hemma hos oss. Försöker rida henne så mycket som möjligt men har även haft medryttare på henne ett tag. Ska försöka ta tiden att rida båda hästarna även fast orken inte alltid räcker till. 
 
 
 Felicity - sto, f.2012 e. Caederwen jac y cymro ue. Leyeswick Dai
 
Sist men inte minst, vår unghäst Felicity. Det är faktiskt Deedees systerdotter. Felicitys mamma är syster till Deedee. Felicity köpte vi från början för att att pappa skulle få en häst. Men med tiden vi växte vänjde vi oss vid tanken att hon skulle bli alldeles för klen och för liten för honom.
 
Vi fick då tankar på att sälja henne som 3 åring, alltså förra året då vi inte hade tiden att rida in henne. Det var många intresserade man det blev aldrig av att någon fullföljde köpet. Därför har vi nu bestämt att ha kvar henne och jag ska alltså rida in henne och i framtiden träna och tävla henne. Beroende på hur de går så kanske vi väljer att behålla henne eller sälja henne senare. 
 
Hon har sjukt fina gångarter och har verkligen alla förutsättningar att bli super. Jag tycker om henne så mycket.
Finns inte så mycket att skriva om henne eftersom hon är så pass ung och inte riden mer än i skritt. Men jag kommer uppdatera er i takt med att hon rids mer. 
 
 
 
 
 
 
Vicky

VÄRLDENS BÄSTA DEEDEE!
Hon är helt underbar, avis på er allt hihi! <3

Svar: åh hon är verkligen underbar! 💗 du har ju själv några fina placeringar med henne ;) hon är super! hihi
gullcarlsson.blogg.se